Hoe trekt u online bezoekers naar uw fysieke winkel

« Terug  |  publicatie datum : Woensdag 26 Februari 2014 Om 14:02

Retailers met fysieke winkels laten online veel kansen onbenut om meer bezoek naar hun vestiging te trekken.

Hieronder volgen acht tips om de online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw fysieke winkel(s) te verbeteren.

1. Creëer zoekmachinevriendelijke lokale winkelpagina's voor Google 

Veel consumenten gebruiken locatiegerichte zoekwoorden in combinatie met een productgroep of merk dat een retailer voert. Bijvoorbeeld: ‘boxsprings almelo’ of ‘tassenwinkel breda’. Een zoekmachinevriendelijke lokale winkelpagina bevat een URL, een metatitel en een paginakop die onder meer is voorzien van locatiegerichte zoekwoorden.

2. Open een Google Places account

Door een account te openen bij Google Places kunt u makkelijker lokale winkelvermeldingen genereren via de gewone zoekmachine van Google en via Google Maps. De locatie van de zoeker wordt namelijk meegewogen bij brandspecifieke zoekopdrachten. Als mensen alleen op uw bedrijfsnaam zoeken, komen bovendien de dichtstbijzijnde winkels in beeld.

3. Gebruik Google+ Lokaal

Google+ Lokaal doet in de basis dienst als beoordelingssysteem. Gebruikers kunnen er reviews van andere mensen bekijken. Retailers kunnen op de beoordelingen reageren, maar ze kunnen op deze bedrijfspagina ook bedrijfsfoto's, video's, berichten en een uitgebreide winkelbeschrijving publiceren. Accounts bij Google Places worden automatisch geïntegreerd in Google+ Lokaal. 

4. Online adverteren met Google AdWords

Een bekend en effectief middel om fysieke winkels online te promoten bij de doelgroep is d.m.v. Google AdWords. Het advertentieprogramma van Google biedt de gewenste flexibiliteit om locatiegericht te adverteren op generieke zoekwoorden en te adverteren op locatiespecifieke zoekwoorden. 

5. Voeg locatie-extensie toe aan uw Google Adwords advertentie

De locatie-extensie van AdWords integreert het telefoonnummer en het adres van de dichtstbijzijnde winkel in de advertentietekst. Zo kan het vertrouwen van de klant in de retailer worden vergroot en bovendien kan de aandacht worden verlengd naar de fysieke winkel.

6. Facebook Advertising

Met Facebook Advertising kunt u reclame tonen aan een bepaalde doelgroep op basis van onder meer interesses, leeftijd, geslacht en woonplaats. Deze vorm van online adverteren biedt de mogelijkheid om de aandacht te trekken van potentiële nieuwe klanten, bijvoorbeeld voetballiefhebbers in de buurt van uw sportwinkel. 

7. Lokaliseer e-mails op basis van postcodes

E-mailmarketing is een beproefd middel om mensen in de buurt te verleiden tot een bezoek aan uw winkel. Als u e-mails segmenteert op basis van postcodes kunt u specifiek wijzen op lokale aanbiedingen. Voorbeeld van een onderwerpregel; 'Er wacht een cadeautje op u in onze winkel in Gouda'. 

8. Lokaliseer advertenties in Google's displaynetwerk

Bij het adverteren in het displaynetwerk van Google kunt u uw  fysieke winkel aan de hand van banners promoten bij de juiste communicatiedoelgroep. U kunt er binnen de AdWords-interface voor kiezen banners bijvoorbeeld alleen te tonen aan mensen die binnen vijf kilometers van een fysieke winkel gevestigd zijn. 

Meer informatie over het verbeteren van uw online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw winkel? Neem dan contact met ons op!

Bron: Twinkle