De basis van zoekmachine optimalisatie

« Terug  |  publicatie datum : Donderdag 11 Oktober 2012 Om 16:10

De basis van zoekmachine optimalisatie

Ondernemers kunnen nog zo’n flitsende bedrijfswebsite hebben, maar wie online niet vindbaar is, loopt naamsbekendheid (en dus klandizie) mis. SEO-marketing werkt hierbij prima. U kunt zelf een beginnetje maken, maar weet wat u doet. Hoe vergroot u de kans dat oriënterende klanten uw site tegenkomen?

Hieronder vindt u een aantal tips die helpen met uw zoekmachineoptimalisatie. Als alleen deze tips genoeg zou zijn, zou iedereen hoog scoren in de zoekmachines. Het helpt wel goed, daarom krijgt u deze tips vanMediaZo!. Laat het u helpen  in uw streven naar een hoge score. Wilt u meer informatie of wilt u één van onzemarketeers spreken over zoekmachineoptimalisatie? Neem u gerust eens contact op.

Termen

Bekijk uw webteksten nog eens kritisch. Hoe meer relevante tekst erop staat, des te makkelijker de site voor zoekmachines te vinden is. Op iedere subpagina van de site moet tekst staan, maar probeer niet in (storende) herhaling te vallen. Verwerk termen die potentiële klanten invoeren in de zoekmachine. Tip: voer relevante woorden in de zoekbalk in, Google toont dan veelgebruikte zoektermen.

Tussenkopjes

Gebruik duidelijke titels en concrete tussenkoppen. Probeer niet te creatief of dubbelzinnig te zijn, want abstracte termen pikt de zoekmachine niet op. Gebruik ook hier woorden waar de doelgroep veel op zoekt. Maak tussenkopjes vetgedrukt, dat categoriseert Google als belangrijke term.

Drieklikken

De website moet qua techniek ook niet te ingewikkeld in elkaar zitten, want ook dan haakt de zoekmachine gauw af. Zorg dat iedere subpagina maximaal drie klikken verwijderd is van de homepage.

PDF

Een tekst is veel makkelijker te indexeren dan een PDF-bestand, want laatstgenoemde heeft geen interne linkstructuur. Natuurlijk kunt u altijd een PDF bijvoegen, maar voor de vindbaarheid is het beter om de tekst over te typen.

Socialemedia

Deelname op TwitterFacebook en LinkedIn vergroot de naamsbekendheid van uw bedrijf binnen het directe netwerk, en speelt mee bij vindbaarheid. Wees dus actief op deze media en probeer ervoor te zorgen dat uw bedrijfsnaam vaak wordt genoemd.

Linkjes

Hoe meer linkjes naar uw site verwijzen, des te hoger u verschijnt in de resultaten van zoekmachines. Vraag dus (voormalige) klanten, collega’s en vrienden op hun website naar uw onderneming te verwijzen. Informatie en tips posten op relevante blogs en fora (met een linkje erbij natuurlijk) kan ook erg nuttig zijn.